Kişinin yaşadığı toplum içre kıymeti olan , yetenek, gidiş ve başka davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tüyöneten.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara için insanoğluın davranışlarında belirli gelişmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğkârme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanımı örgülabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin amaçlarına iyi ) bileğkârme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma için;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde bileğkârtirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğkârme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç anayasa öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı yekpare kültürler yürekin benzeridır. Amaçların içeriği ve öğrenme yürekin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre için bileğkârebilir, lakin sürecin doğkakımı bileğkârmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birokkalı filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna konusunda farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin onaylama edilen standart tanımı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğkârikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içre eğitime konusunda temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğkârikliği” ve “müddetç” üzere kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Terbiye, âdem yürekin ömür boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik yani beklentilere ve hedeflere iyi olabileceği üzere istenmedik yönde bile gelişebilir. Terbiye sürecinin kârletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği üzere gelişigüzel bile olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim merkezleri üzere mekânlarda maruz eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki eğitim sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim çıkmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belirli bir maksat ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise bizatihi gelişen plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir model olarak ele alındığında ise eğitim sisteminin üç anayasa ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Eşme; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Müddetç; mektep içre meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, yetki, test payanları üzere istenilen davranış bileğkâriklikleridir.